Sebagai menteri kewangan Ireland menyampaikan bajetnya pada petang Selasa Dublin bermandikan cahaya matahari musim luruh keemasan.
Menteri itu, Jack Chambers, berkata bajetnya menyediakan “cara dan cara untuk terus menyampaikan lebih banyak lagi hari yang cerah dan penuh harapan untuk kita semua.”
Beliau mengumumkan satu siri pembayaran kos sara hidup sekali sahaja, termasuk €250 (£208) untuk semua isi rumah untuk membantu kos tenaga.
Dia juga memberikan butiran pertama tentang bagaimana €14bn (£11.7bn) durian runtuh cukai daripada Apple akan dibelanjakanyang merupakan sebahagian daripada lebihan bajet €25bn (£20.8bn) yang akan dimiliki kerajaan tahun ini.
Berbeza dengan bajet UK yang menjulang hampir tidak boleh lebih jelas.
Pengurusan jangkaan?
Perdana menteri menetapkan nada pada Ogos memberi amaran bahawa bajet akan “pedih” dan kerajaan perlu membuat “permintaan besar” kepada orang ramai.
Rasa sakit itu datang dengan menamatkan pembayaran bahan api musim sejuk sejagat £300 untuk pesara.
Kebanyakan perbincangan mengenai belanjawan itu tertumpu pada “lubang hitam £22bn” dalam kewangan awam dan sama ada ia perlu diisi dengan kenaikan cukai, pemotongan perbelanjaan atau tweak kepada “peraturan fiskal” yang akan membolehkan lebih banyak pinjaman.
Mungkin kerajaan UK terlibat dalam pengurusan jangkaan dan bajet akan menjadi kurang menyedihkan daripada yang diiklankan.
Pada hari Jumaat Canselor memberi petunjuk kuat bahawa dia akan melakukannya menukar peraturan peminjamannya yang dikenakan sendiri untuk membolehkan lebih banyak pelaburan dalam projek utama.
Tetapi terdapat perbezaan asas antara kedua-dua ekonomi pada masa ini.
UK, seperti kebanyakan negara, mengalami defisit belanjawan, bermakna ia membelanjakan lebih banyak daripada cukai yang diterima.
Insentif cukai

Ireland berada dalam kedudukan luar biasa untuk menjalankan lebihan belanjawan yang besar yang memberikan kerajaan banyak pilihan perbelanjaan.
Ireland mampu melakukan ini kerana tonggak strategi ekonominya yang telah lama wujud telah menjadi sangat berjaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
Sejak tahun 1950-an negara telah mempunyai dasar menggunakan insentif cukai untuk menarik pelaburan asing.
Malah semasa tahun penyelamatan dan penjimatan negara pada akhir 2000-an, kerajaan mengekalkan kadar cukai perbadanan sebanyak 12.5%, antara yang terendah di dunia maju.
Pada pertengahan dekad yang lalu beberapa syarikat terbesar di dunia mula menyusun semula hal ehwal mereka dengan cara yang bermakna mereka akan membayar lebih banyak cukai di Ireland.
Ironinya ini sebahagiannya adalah tindak balas kepada tekanan ke atas syarikat besar untuk membersihkan tindakan mereka terhadap cukai.

Prinsipnya ialah syarikat harus mengisytiharkan keuntungan di lokasi di mana mereka mempunyai operasi atau aktiviti sebenar yang besar dan bukannya hanya lokasi bercukai rendah di mana mereka kebetulan mempunyai pejabat dengan beberapa pekerja.
Ireland memenuhi rang undang-undang itu – ia adalah bidang kuasa mesra cukai tetapi syarikat seperti Apple telah lama mempunyai operasi sebenar di negara itu, menggaji beribu-ribu orang.
Apa yang berlaku seterusnya ialah pemindahan undang-undang aset harta intelek (IP) ke Ireland – bahagian paling berharga yang memperoleh keuntungan dalam perniagaan ini.
Peralihan aset IP Apple pada tahun 2015 dipercayai secara meluas bertanggungjawab terhadap perubahan besar dalam KDNK negara pada tahun itu.
Keuntungan yang dijana oleh aset ini telah menyaksikan banjir penerimaan cukai perbadanan ke dalam Hasil Ireland.
Pada tahun 2017 Ireland menaikkan hanya lebih €8bn dalam cukai korporat.
Menjelang tahun lepas ini telah melonjak kepada hampir €24bn dan dijangka hanya di bawah €30bn tahun ini.

Majlis Penasihat Fiskal Ireland, badan pemerhati belanjawan bebas, berkata walaupun lebihan tajuk besar diramalkan untuk tahun-tahun akan datang, ini “didorong sepenuhnya oleh penerimaan cukai syarikat yang luar biasa”.
Ia telah menggunakan anggaran Jabatan Kewangan tentang berapa banyak cukai ini adalah “kejatuhan” untuk mengira bahawa defisit belanjawan asas sepanjang tempoh 2024-2030 akan ditambah sehingga €50bn.
Kerajaan telah mengakui bahawa cukai ini bonanza boleh berakhir suatu hari nanti dan telah mula menubuhkan dana kekayaan berdaulat yang akan melaburkan sebahagian daripada hasil cukai syarikat yang tidak diingini.
Dokumen perundingan untuk dana kekayaan itu melibatkan pandangan merentasi Laut Ireland.
Ia menyatakan bahawa apabila UK melanda minyak di Laut Utara tiada kenderaan penjimatan jangka panjang ditubuhkan, sebaliknya cukai pendapatan dan kadar cukai perbadanan diturunkan selama beberapa tahun berturut-turut pada 1980-an.
“Oleh itu, sekurang-kurangnya sebahagian daripada resit durian runtuh digunakan untuk membiayai pengurangan cukai langsung.”
Ia juga melihat Norway, yang menggunakan wang minyaknya untuk menubuhkan salah satu dana kekayaan terbesar di dunia, dan menyimpulkan bahawa “pendekatan berbeza dari dua ekonomi matang dan maju yang mencatatkan keuntungan besar yang tidak diingini menawarkan pengajaran penting.”
Rujukan
– www.bbc.com