Ulasan: Singa di Malpas, Cheshire, UK

Terletak di kawasan luar bandar Cheshire Selatan, kampung zaman pertengahan Malpas baru-baru ini telah dinobatkan sebagai #1 dalam senarai The Sunday Times bagi “kampung rahsia terbaik untuk didiami”, yang dipuji kerana semangat kemasyarakatan yang kukuh dan lokasi yang ideal. Di tengah-tengah kampung terletak The Lion di Malpas, sebuah rumah penginapan abad ke-16 yang telah menjalani pengubahsuaian berjuta-juta paun. Sebagai peminat pub dengan bilik, kami memutuskan untuk menginap selama beberapa malam untuk mengetahui sebab permata Cheshire yang menarik ini menjadi destinasi yang sangat dicari.

Selamat datang

Kami tiba kira-kira jam 4 petang dan mudah mencari tempat letak kereta di tepi pub (ruang tambahan tersedia di belakang jika anda tiba kemudian). Melangkah melalui pintu masuk utama, kami disambut oleh cahaya api yang marak yang dilengkapkan dengan sambutan yang sama mesra, sebelum kami segera diserahkan kad kunci kami dan ditunjukkan ke bilik kami di bangunan berdekatan.

bilik

Bilik-bilik ini dinamakan sempena kampung berhampiran dengan Malpas. Kami menginap di ‘Clutton’, sebuah bilik berkadar murah seluas 28 meter persegi. Apabila masuk, terdapat kawasan beranda yang selesa dengan kotak untuk but berlumpur — sentuhan yang bernas, memandangkan banyak peluang berjalan di rantau ini, termasuk Denai Batu Pasir yang melalui hanya 2.5 batu ke timur Malpas.

Bilik tidur itu sendiri memancarkan gabungan menawan antara reka bentuk tradisional dan moden. Katil dibingkai oleh kekisi kayu kedesaan gelap yang menyerlah yang melengkapkan rasuk terdedah, menambah kemesraan dan karakter. Ini berbeza dengan indah dengan suasana bersahaja yang ditawarkan oleh warna dinding yang lebih cerah dan lantai kesan kayu.

Bilik yang terang dan tersusun rapi, bilik ini mempunyai meja solek, almari pakaian yang dipasang dan ruang duduk kecil dengan meja dan dua kerusi yang selesa di tepi tingkap, sesuai untuk berehat selepas seharian meneroka. Bilik mandi en suite terletak tepat di seberang.

Bilik air

Bilik mandi en suite sangat menarik, apatah lagi kerana ia mempunyai pemanasan bawah lantai dan sentiasa berasa sangat selesa setiap kali kami masuk. Ia adalah bilik kontemporari dengan jubin kereta bawah tanah moden kehijauan di dinding (walaupun ia kelihatan lebih kelabu dalam gambar saya!), berbeza dengan jubin lantai bercorak seperti Maghribi. Bilik pancuran mandian berskrin kaca, singki yang dipasang di bawah anggun dan rel tuala yang dipanaskan memberikan bilik mandi estetik moden dan klasik.

Tuala gebu, pencahayaan lembut dan bekalan peralatan mandian Molton Brown yang banyak memberikan sedikit suasana kemewahan.

Kemudahan

Sarapan pagi disertakan dalam penginapan kami, dan ia adalah cara yang menarik untuk bermula setiap pagi. Ia dihidangkan di pub sehingga jam 10 pagi, sesuai jika anda lebih suka berbaring atau, seperti kami, suka berlari pagi terlebih dahulu. Bersama-sama dengan pilihan bijirin dan jus untuk membantu diri sendiri, terdapat juga menu à la carte. Anda boleh memilih daripada klasik seperti Eggs Benedict atau Eggs Florentine, atau menikmati pilihan yang lebih enak dengan The Malpas Breakfast atau The Cheshire Breakfast—kedua-duanya variasi lazat dari bahasa Inggeris penuh.

Pada waktu malam, menu ini menawarkan kegemaran pub seperti ikan dan kerepek, burger dan pai yang sesuai, di samping hidangan kreatif yang melangkaui pub fayre tradisional. Fikirkan kaki itik confit dengan kentang dauphinoise dan puri skuasy, atau ikan siakap utuh dengan limau, dill dan mentega kaper. Antara permulaan, anda akan dapati segala-galanya daripada buah tin brûléed dengan mousse keju kambing dan walnut, kepada udang raja dengan mentega limau purut, cili dan doh masam bakar untuk dicelup.

The Lion at Malpas juga sangat mesra anjing, dengan Springer kami yang berusia 10 tahun, George, dapat menyertai kami di kebanyakan kawasan di pub, serta menginap di bilik kami.

Walaupun kami menghabiskan banyak masa menerokai kawasan tempatan, terdapat banyak perkara untuk menghiburkan anda jika anda memilih untuk tinggal di pub. Bersama-sama dengan bar, buku dan majalah yang lengkap, terdapat juga pelbagai pilihan permainan papan untuk dinikmati. Malah, pada malam pertama kami, kami mendapati pub menganjurkan malam backgammon yang meriah—peringatan yang menarik tentang cara pub boleh menyatukan orang ramai. Seronok melihat ruang itu digunakan dengan cara yang dipacu komuniti, menambah suasana yang mesra.

Pastikan juga tidak ketinggalan kerusi bersejarah, berhampiran dengan pintu masuk utama pub dan disimpan di Malpas terima kasih kepada penduduk tempatan, yang dikatakan telah digunakan oleh Raja James I ketika dia singgah di The Lion.

Pelbagai bilik di pub boleh diperuntukkan untuk fungsi yang berbeza – berguna jika anda menganjurkan perhimpunan atau acara kecil, atau sesuai jika anda berfikir untuk merancang sesuatu yang istimewa.

lokasi

Malpas ialah sebuah perkampungan yang indah dan bersejarah – malah disebut dalam Domesday Book – di hujung barat daya Cheshire, berhampiran dengan sempadan dengan Shropshire dan Wales. Ia adalah 35 minit pemanduan yang mudah dari Chester, dan tidak jauh ke Manchester atau Liverpool, tetapi masih cukup jauh dari mereka semua untuk menjadi benar-benar luar bandar.

Kami melawat Cholmondeley Castle Gardens yang terletak hanya 10 minit pemanduan dan kami sangat bernasib baik kerana kami tiba tepat pada masanya untuk Lawatan Berpandu Autumn Tints bersama Head Gardener Barry Grain – berjalan kaki selama 90 minit melalui taman tempat kami telah direndam dalam palet warna bermusim yang menakjubkan. Langit agak mendung tetapi ini hanya menjadikan warna merah menyala, oren pekat dan kuning keemasan lebih menyerlah.

Pengetahuan luas Barry telah dikongsi dengan cara yang santai sehingga lawatan itu merupakan pengalaman yang menyeronokkan.

Sorotan bagi saya ialah maple merah yang indah berhampiran tasik hiasan dan pokok limau berbau karamel kuning terang yang mengakhiri lawatan kami sebelum kami menikmati hidangan di kafe.

Pada hari berlepas kami, kami menikmati langit biru yang cerah jadi meneroka bahagian Denai Batu Pasir di Bukit Bickerton dalam perjalanan pulang. Kami telah berjalan di bahagian lain laluan sebelum ini, tetapi benar-benar mesti kembali untuk melakukan semuanya satu hari kerana ia agak cantik.

Sentuhan bagus yang lain

Walaupun ia adalah indah untuk duduk di pub dengan minuman, kami disediakan dengan semua jenis tambahan yang bertimbang rasa di dalam bilik kami bahawa ia akan menjadi mudah untuk tidak meninggalkan! Sebotol kecil gin dan beberapa tonik Fevertree dengan nota alu-aluan, mesin Nespresso dan bekalan biji kopi, dan happer mini penuh dengan kerepek, biskut, uncang teh Teapigs dan coklat panas mewah. Terdapat juga biskut anjing untuk teman anjing dan bahan bacaan kami dalam bentuk salinan Cheshire Life.

Kosnya

Untuk tahap keselesaan, perhatian terhadap perincian dan pengalaman keseluruhan, The Lion menawarkan nilai wang yang luar biasa dengan penginapan bilik sahaja bermula dari £99 setiap malam untuk 2 orang.

Penginapan makan malam, katil dan sarapan di bilik Country Double seperti ‘Clutton’, yang kami tinggali, bermula dari £199 setiap malam untuk dua orang.

Yang best sikit

Kemuncak penginapan kami ialah suasana mesra dan menarik yang nampaknya dicipta The Lion di Malpas dengan begitu mudah — sesuatu yang terkenal dengan pub tradisional terbaik. Perapian yang marak, penginapan yang selesa dan makanan pub yang berkualiti semuanya menyumbang kepada gabungan sempurna keselesaan, tidak formal dan daya tarikan desa yang menjadikan penginapan kami sangat selesa dan mesra.

Keputusan muktamad

Ada sesuatu yang menggembirakan tentang berehat bersama rakan atau keluarga sambil minum segelas api di pub British yang selesa. Sukar untuk ditewaskan. Tetapi dengan menawarkan pesona pub dengan keselesaan penginapan malam yang tenang di penginapan berkualiti, The Lion at Malpas membawa pengalaman ke tahap yang baharu, tanpa formaliti hotel mewah.

Pendedahan: Penginapan kami adalah ihsan The Lion di Malpas.