Terdapat 8,000 lagi murid sekolah menengah di sekolah -sekolah khas di England daripada tempat yang tersedia untuk mereka tahun lepas, menurut angka Jabatan Pendidikan (DFE) – kenaikan 25% dalam 12 bulan.
Kira-kira dua pertiga daripada sekolah-sekolah ini berada di atau lebih kapasiti pada tahun 2023-2024, walaupun jumlah tempat sekolah khas meningkat sebanyak 5,000.
Pada hari Khamis, kerajaan berkata £ 740m dari pelaburan pendanaan Ia diumumkan pada bulan Disember akan mewujudkan 10,000 tempat sekolah baru untuk murid -murid yang mempunyai keperluan dan kecacatan pendidikan khas (SEND) dalam sekolah arus perdana.
Setiausaha Pendidikan Bridget Phillipson berkata ia akan membantu memasangkan “jurang penting dalam peruntukan”.
Dianggarkan 1.7 juta kanak-kanak yang berumur sekolah mempunyai keperluan dan kecacatan pendidikan khas di England.
Mereka yang mempunyai keperluan selanjutnya dapat menerima hak undang -undang untuk sokongan yang lebih spesifik, selalunya di sekolah pakar, melalui Pelan Pendidikan, Kesihatan dan Penjagaan (EHCP).
Bilangan murid dengan EHCP, yang memerlukan tempat dalam peruntukan pakar, diramalkan oleh pihak berkuasa tempatan untuk meningkat sebanyak 44,000 dalam tiga tahun akan datang-dari 229,000 pada 2024-25 hingga 273,000 pada 2028-29.
Ini adalah angka tahun kedua mengenai kapasiti sekolah khas telah dikumpulkan oleh DFE.
Ia mengatakan sebab jurang dalam peruntukan adalah kerana bilangan sekolah di atau lebih kapasiti. Walau bagaimanapun, angka -angka itu mungkin tidak mencerminkan murid -murid semasa yang menghadiri sekolah khas kerana keperluan yang berbeza dan berubah untuk sekolah -sekolah yang memenuhi keperluan sekolah.
Ia mendapati terdapat 92,000 tempat menengah di seluruh sekolah negeri khas di England, tetapi kira -kira 100,000 murid menengah di roll pada bulan Mei 2024.
Dalam laporan yang sangat kritikal pada awal tahun ini, Jawatankuasa Akaun Awam (PAC) dijumpai sistem hantar “dalam kegelisahan”“Diiktiraf dalam pita merah, kekurangan pembiayaan, dan gagal menghasilkan nilai untuk wang”.
Ia memberi amaran kepada 40% majlis akan “menatap muflis” tahun depan, apabila skim yang membolehkan pihak berkuasa tempatan mengekalkan defisit tersebut daripada buku kewangan mereka tamat.
Kerajaan menggalakkan pihak berkuasa tempatan untuk membantu sekolah arus perdana untuk menubuhkan lebih banyak peruntukan untuk kanak -kanak yang menghantar di sekolah mereka sendiri.
Kurang daripada satu daripada 10 sekolah arus perdana mempunyai unit sen atau peruntukan sumber yang memberikan sokongan yang lebih intensif untuk murid -murid, menurut DFE.
Ia berharap dapat memperbaharui sistem untuk menjadi lebih inklusif supaya keperluan kanak -kanak dapat dikenalpasti dan dipenuhi pada titik awal di sekolah arus perdana, dan sekolah -sekolah khas dapat memenuhi keperluan mereka yang paling kompleks.
Melepaskan lebih banyak maklumat mengenai rancangan itu, Phillipson berkata: “Pelaburan ini merupakan langkah besar ke arah menyampaikan bukan sahaja tempat sekolah yang cukup, tetapi tempat sekolah yang tepat, menyokong semua kanak -kanak dan terutama mereka yang menghantar, dan memasukkan jurang yang signifikan dalam peruntukan yang kami warisi”.
Di tempat lain, angka keupayaan sekolah menunjukkan 16% sekolah rendah adalah lebih tinggi, turun 1% pada tahun lepas, dan 24% sekolah menengah, naik 1% pada tahun lepas.
Terdapat peningkatan 24,000 tempat sekolah secara keseluruhan, tetapi ini jatuh kerana pengurangan nombor murid sejak 2018-19.
Ia telah meramalkan bilangan kanak -kanak di tapak semaian negeri dan sekolah rendah akan jatuh sebanyak 4.5% dalam tempoh empat tahun akan datang, Tetapi ia berbeza -beza di seluruh England.
Nombor murid di London telah merosot selama beberapa tahun dan dijangka jatuh lebih jauh kerana penurunan kadar kelahiran.
Rujukan
– www.bbc.com