Kadar kelulusan bagi murid Scotland dalam mata pelajaran sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (Stem) adalah “sangat membimbangkan”, menurut laporan pakar pendidikan.
Suruhanjaya Pembaharuan Sekolah menganalisis kadar lulus peperiksaan untuk murid menengah yang mengambil mata pelajaran Kebangsaan 5 dengan data kembali ke 2015.
Hanya 40.1% daripada murid tahun empat – biasanya berumur 14-16 tahun – mencapai kadar kelulusan bagi matematik Kebangsaan 5 pada tahun 2024, manakala 75.2% lulus Bahasa Inggeris. Lebih 25% lulus subjek sains paling popular, biologi.
Kerajaan Scotland mengatakan bahawa tidak semua murid menduduki peperiksaan Kebangsaan 5 dalam S4.
Suruhanjaya Pembaharuan Sekolah ialah kumpulan pakar pendidikan bebas, yang ditubuhkan oleh badan pemikir Reform Scotland.
Ianya laporan terkini menganalisis data peperiksaan SQA berdasarkan bilangan murid dalam kohort, bukannya bilangan yang menduduki peperiksaan.
Laporan itu berkata kadar kelulusan “sebenar” untuk peperiksaan Kebangsaan 5 ialah:
- 40.1% dalam matematik
- 25.9% dalam biologi
- 22.5% dalam kimia
- 17.9% dalam fizik
- 9.8% dalam sains pengkomputeran
Bekas guru besar Akademi Kilmarnock dan ahli suruhanjaya itu, Carole Ford, berkata data mendedahkan bahawa terdapat “gunung untuk didaki”.
Beliau berkata keputusan kaji selidik Pisa antarabangsa pada 2023 telah menunjukkan bahawa keputusan Scotland dalam matematik dan sains adalah “sangat lemah”.
Bercakap kepada BBC Radio Selamat Pagi Scotland program, Cik Ford berkata isu seperti perjawatan boleh menjadi faktor penyumbang kepada sebab penurunan prestasi pelajar, tetapi Scotland tidak mengumpul data yang mencukupi untuk mengkaji punca sebenar.
Dia berkata: “Salah satu perkara yang dikatakan oleh kerajaan Scotland ialah mereka merasakan penurunan bilangan yang melakukan matematik khususnya adalah kerana kami menyokong kurikulum pilihan murid.
“Murid memilih mata pelajaran berdasarkan di mana mereka berkemungkinan besar untuk berjaya dan itu lebih membimbangkan kerana kita perlu bertanya kepada diri sendiri, mengapa semakin sedikit murid kini mengharapkan untuk berjaya dalam matematik dan dalam subjek stem?
“Bagi masyarakat secara keseluruhan, ini bukan berita baik. Masyarakat berkembang di belakang penduduk yang berpendidikan dan tidak mempunyai tahap pendidikan dalam sains dan matematik seperti yang dilakukan oleh negara lain akan merugikan Scotland.”
‘Tidak cukup baik’
Pengerusi Reformasi Scotland dan bekas menteri pertama Buruh Lord Jack McConnell berkata adalah “sangat membimbangkan” bahawa kurang separuh daripada kanak-kanak Scotland berusia 16 tahun telah lulus matematik Kebangsaan 5.
Beliau menambah: “Jika masa depan ekonomi kita berteraskan industri seperti tenaga boleh diperbaharui dan sains kesihatan, meningkatkan kadar kelulusan kita dalam matematik dan sains adalah perkara yang mempunyai kepentingan negara yang kritikal.
“Defisit dalam kadar lulus Stem kami yang didedahkan oleh penyelidikan ini tidak cukup baik.”
Jurucakap kerajaan Scotland berkata murid, ibu bapa dan guru di sekolah individu adalah yang terbaik untuk memutuskan pada umur berapa kelayakan kebangsaan diambil.
Mereka menambah: “Mereka berada di tempat terbaik untuk menentukan laluan yang betul untuk setiap orang muda dan pendekatan yang fleksibiliti dan berpusatkan kanak-kanak ini telah menjadi ciri utama Kurikulum untuk Kecemerlangan selama bertahun-tahun.
“Salah satu aspek terpenting dalam keputusan sedemikian ialah golongan muda dimasukkan pada tahap kelayakan di mana mereka mempunyai peluang terbaik untuk mencapai kejayaan.”
Angka-angka ini menunjukkan cara fasa senior di sekolah menengah beroperasi.
Penekanan adalah pada apa yang telah dicapai oleh pelajar semasa mereka meninggalkan sekolah – bukan apa yang mereka perolehi pada akhir tahun persekolahan tertentu.
Sebilangan besar pelajar – bukan sahaja berkemampuan akademik – kini kekal di sekolah sehingga S6.
Sesetengah pelajar mungkin tidak memperoleh kelayakan Kebangsaan 5 dalam matematik dalam S4 tetapi terus mendapat satu dalam S5.
Faktor lain juga patut dipertimbangkan.
Apabila bahasa Inggeris dan matematik, atau sekurang-kurangnya aritmetik, adalah wajib bagi pelajar S4.
Sekarang mereka selalunya hanya pilihan, walaupun yang agak popular.
Ini menggambarkan bilangan sekolah yang hanya membenarkan pelajar melakukan maksimum enam kursus Kebangsaan 4 atau 5 dalam S4.
Terdapat beberapa isu yang patut dibincangkan.
Salah satunya ialah sama ada golongan muda di semua sekolah perlu berpeluang memperoleh lebih daripada 6 kelayakan dalam S4.
Satu lagi ialah sama ada subjek tertentu sepatutnya, pada dasarnya, wajib seperti yang pernah berlaku. (Sehingga tahun 1980-an, mana-mana pelajar yang mempunyai prospek lulus yang munasabah dijangka melakukan Bahasa Inggeris dan Matematik Gred O. Mulai akhir 80-an, kebanyakannya akan mempelajari kursus Gred Standard dalam mata pelajaran ini pada tahap yang sesuai.)
Jika, walau bagaimanapun, paksaan bukanlah jawapan sesetengah penyokong mata pelajaran tertentu mungkin ingin mempertimbangkan jika lebih banyak boleh dilakukan untuk menjadikannya pilihan yang menarik yang mungkin dipilih oleh lebih ramai pelajar secara positif.
Rujukan
– www.bbc.com