Bahasa MelayuPelancongan

Kali pertama di India: Perjalanan yang tidak dapat dilupakan

India, sebuah negara dengan kontras yang menawan, sentiasa memberikan tarikan magnet kepada saya. Apabila peluang muncul untuk bekerjasama dengan Memorable Journeys, sebuah Syarikat Pengurusan Destinasi India (DMC), saya tidak dapat menolak peluang untuk meneroka walaupun sudut kecil benua kecil yang menarik ini. Kepakaran mereka dalam mencipta jadual perjalanan yang disesuaikan menjanjikan perjalanan suai kenal yang tidak dapat dilupakan, dan sudah pasti mereka menyampaikan pengalaman luar biasa yang sejajar dengan minat dan pilihan saya – gabungan seimbang antara masa lapang, budaya dan alam semula jadi.

Delhi: Mukadimah diraja

Saya mendarat di Delhi selepas penerbangan semalaman yang lancar dari London, dan pengembaraan bermula. Kastam di Lapangan Terbang Antarabangsa Delhi adalah mudah, berbeza dengan apa yang saya alami di negara lain. Sambutan hangat menanti saya semasa ketibaan, dengan pemandu dan pemandu saya bersedia untuk membawa saya dalam perjalanan ini. Tetapi pertama sekali, daftar masuk yang lancar di Hotel Konvensyen Leela Ambience adalah teratur. Percutian mewah ini memberikan rehat yang dialu-alukan dari pesona kelam kabut Delhi dan menjadi tempat saya menjelajah bandar. Lokasi hotel yang selesa menjadikan lawatan ke mercu tanda ikonik menjadi mudah manakala bilik-bilik yang luas, lengkap dengan semua kemudahan yang diharapkan dan perkhidmatan terbaik, memastikan penginapan yang selesa.

Tidak mahu membuang masa, saya terjun terlebih dahulu ke bandar. Delhi ialah sebuah bandar yang meriah di mana pesona purba berpadu lancar dengan kemeriahan moden. Jalan-jalan yang sesak dan sibuk menawarkan jamuan yang berterusan untuk deria.

Jadual perjalanan Delhi saya termasuk penerokaan sehari penuh. Kota Merah yang megah, Tapak Warisan Dunia UNESCO, membawa saya kembali ke era Mughal. Masjid Jama yang mengagumkan, masjid terbesar di India, berdiri sebagai bukti yang tidak dapat dinafikan kepada warisan Islam yang kaya di negara itu.

Panasnya tidak berhenti-henti, jadi hentian pit di restoran Informal By Imperfecto untuk berehat pedas dan hidangan sejuk adalah penting. Selepas itu, kami memberi penghormatan di Pintu India yang mengagumkan, sebuah tugu peringatan perang yang menjulang tinggi untuk memperingati tentera India yang mengorbankan nyawa mereka dalam Perang Dunia I dan II.

Kami kemudian melawat Raj Ghat, tugu peringatan yang didedikasikan untuk Mahatma Gandhi, tempat pembakaran mayatnya dilakukan pada 31 Januari 1948. Kemudian, kami menaiki beca berbasikal santai melalui Chandni Chowk, pasar tertua dan paling sibuk di Delhi. Kelebihan deria itu memabukkan – kaleidoskop warna, bau dan huru-hara.

Agra: Cinta abadi, kecantikan abadi

Agra adalah perhentian seterusnya dalam pengembaraan India saya. Perjalanan dengan kereta berjalan lancar, bukti infrastruktur jalan raya India yang semakin baik. Agra, bagaimanapun, adalah mengenai satu monumen: Taj Mahal. Ia adalah klise untuk mengatakan ia menarik, tetapi dalam kes ini, ia adalah tepat sepenuhnya. Tatahan marmar yang rumit, skala besar, dan simetri sempurna sungguh mengagumkan. Simbol cinta abadi, yang ditugaskan oleh Maharaja Mughal Shah Jahan untuk mengenang isteri tercintanya, Mumtaz Mahal, pembinaannya mengambil lebih 22,000 tukang dan buruh hampir 22 tahun untuk disiapkan. Struktur utama adalah makam marmar putih yang menakjubkan, tetapi keseluruhan kompleks, termasuk taman, masjid, dan rumah tetamu, adalah karya seni bina Mughal.

Lawatan ke Kubu Agra, satu lagi karya agung Mughal, menawarkan pengalaman kontras kuasa dan kemegahan empayar. Kubu batu pasir merah yang besar ini, juga dikenali sebagai Kubu Merah Agra, pernah berkhidmat sebagai kediaman utama dinasti Mughal sehingga 1638, apabila ibu kota dipindahkan dari Agra ke Delhi. Ia adalah labirin halaman, istana dan masjid. Kepentingan kubu semasa pemerintahan Mughal membawa kepada inskripsinya sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1983.

Untuk melarikan diri dari orang ramai dan menyelami kemewahan, saya menemui tempat perlindungan di hotel Oberoi Amarvilas. Tamannya yang tenang, perkhidmatan yang sempurna, dan, sudah tentu, pemandangan Taj Mahal yang tiada tandingan mencipta oasis ketenangan, memberikan percutian yang sempurna selepas seharian meneroka tapak ikonik ini.

Ranthambore: Pertemuan liar

Mencari perubahan rentak dari bandar yang sibuk, saya menerokai Taman Negara Ranthambore. Walaupun kebanyakan pelawat pertama kali ke India mengutamakan Segitiga Emas Delhi, Agra dan Jaipur, saya tidak sabar-sabar untuk merasai sisi liar negara itu. Seperti yang dijanjikan oleh Memorable Journeys, hotel The Taj Sawai menyediakan pangkalan mewah untuk menerokai taman, menggabungkan keselesaan dengan alam semula jadi dengan lancar.

Safari awal pagi dan petang menjanjikan pertemuan mendebarkan dengan harimau ikonik taman, dan walaupun saya tidak berjaya melihat seekor dalam perjalanan ini (misi untuk kali seterusnya!), keindahan mentah taman dan ketenangan hotel menawarkan rehat yang sangat diperlukan daripada orang ramai.

Jaipur: Rhapsodi Rajasthan diraja dalam warna merah jambu

Jaipur adalah beban deria segera, menawan saya dengan warisan diraja dan budaya yang bertenaga. Dikenali sebagai Bandar Merah Jambu kerana bangunannya yang berwarna merah jambu terakota, Jaipur ialah destinasi pelancongan utama dan sebahagian daripada Segi Tiga Emas yang ikonik, menjanjikan pengalaman yang kaya, yang sudah pasti ia telah sampaikan.

Kubu Amber adalah tarikan utama. Walaupun berjalan kaki ke kubu menawarkan peluang untuk menikmati persekitaran, bahang yang tidak henti-henti menjadikannya satu keputusan yang mencabar. Walau bagaimanapun, pemandangan yang menakjubkan dari atas sangat berbaloi. Kubu itu sendiri adalah karya agung, dengan pintu masuk Ganesh Pol menuju ke labirin seni bina yang menakjubkan dan butiran yang rumit. Siling cermin di Istana Cermin tidak dapat dinafikan menawan.

Dalam perjalanan ke dan dari kubu, Jal Mahal yang ikonik, terapung dengan tenang di Tasik Man Sagar, adalah sebuah
mesti dilihat dan tempat yang popular untuk fotografi. Kembali ke bandar lama, saya menikmati tradisional
Masakan Rajasthani di Restoran Spice Court sebelum melawat Istana Kota yang tersergam indah. ini
keajaiban seni bina ialah khazanah sejarah dan kemewahan, mempamerkan gaya hidup mewah
penguasa Jaipur.

Hotel ITC Rajputana adalah pilihan penginapan yang dicadangkan untuk Jaipur by Memorable Journeys. Sebuah hartanah mewah di tengah-tengah bandar, ia mencerminkan kemegahan Rajasthan dan direka untuk menggemakan havelis tradisional di rantau ini. Kemuncak mana-mana penginapan adalah restoran Peshawri dengan citarasa Wilayah Sempadan Barat Laut.

Varanasi: Pertemuan rohani

Perjalanan saya memuncak di Varanasi, sebuah bandar yang penuh dengan kerohanian dan sejarah yang tidak dapat digambarkan. Penerbangan lewat petang dari Delhi diperlukan untuk menaiki bot pada awal pagi di Sungai Gangga sebelum matahari terbit.

Sungai Gangga adalah yang paling suci dalam tradisi Hindu, dan kepercayaan agama percaya bahawa mandi di sungai boleh menghapuskan dosa dan membawa kepada keselamatan. Sinaran subuh pertama, air sungai yang mendamaikan, dan pemandangan orang ramai yang mandi di seberang pantai adalah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Ketika kami dengan tenang melayari sungai melawan arus, panas pagi semakin meningkat, dan asap dari tempat pembakaran mayat yang jauh naik ke udara. Saya kemudian merayau-rayau melalui lorong-lorong sempit Vishwanath Gali, dihiasi dengan kuil-kuil dan ghats, mencari sekilas ke dalam hati keagamaan bandar itu. Menyaksikan ritual, ghat yang membara, dan pengabdian rakyat yang tidak berbelah bahagi adalah sangat menggembirakan dan merendah diri.

Untuk merasai kepuasan diraja, saya makan tengah hari di restoran tempatan, Shree Shivay. Makanan tidak dapat dinafikan merupakan asas budaya India, dan restoran ini menawarkan gambaran sekilas tentang warisan masakan di rantau ini. Konsep mereka menyajikan masakan asli India dalam suasana megah adalah sentuhan yang mengejutkan. Pada sebelah petang, saya berangkat dengan pemandu saya ke monumen Buddha, Sarnath, yang terletak di timur laut Varanasi, berhampiran pertemuan sungai Gangga dan Varuna. Menurut tradisi Buddha, Sarnath adalah tempat Gautama Buddha mengajar khutbah pertamanya selepas mencapai pencerahan dan dianggap sebagai tempat kelahiran sangha Buddha.

Pada sebelah malamnya, saya digalakkan untuk menyertai orang ramai dan menghadiri Ganga aarti yang memukau, upacara kebaktian Hindu setiap hari yang dilakukan di tebing Sungai Ganges. Paderi melantunkan mantra, melambai lampu, dan berdoa kepada dewi sungai, mencipta pemandangan ajaib cahaya dan bunyi.

Selepas majlis itu, saya menuju ke hotel BrijRama Palace, yang berdiri megah di tebing sungai yang tenang. Salah satu struktur tertua di bandar ini, ia mempunyai seni bina dan reka bentuk yang menarik yang mencerminkan warisan dan budaya rumahnya yang kaya. Istana berusia 210 tahun ini menyediakan tempat percutian yang tenang dari keamatan bandar, menawarkan daya tarikan warisan dan masakan vegetarian yang lazat. Malam terakhir saya di India dihabiskan di salah satu teres istana, menikmati secawan kopi ketika bandar itu beransur-ansur tidur.

Sebuah perjalanan untuk diingati

India yang luar biasa! Dari bandar yang meriah ke kawasan luar bandar yang tenang, setiap saat adalah pengembaraan. Kaleidoskop pemandangan, bunyi dan rasa akan terus menggoda deria saya untuk tahun-tahun akan datang. Memorable Journeys mencipta jadual perjalanan yang merangkum dengan sempurna intipati negara yang luar biasa ini untuk pelawat kali pertama. Saya tidak sabar untuk kembali dan meneroka lebih banyak tanah ajaib ini.